KRISMAS DIK TAK KA HMANG VE TA
TANPUI NGAI LO NAUPANG
Kum tina kan lo tih thin dan angin Sande Sikul Primary Zirtirtute chu
December thla chawlhni hmasa ber a lo thlen chuan Trainning room-ah kan
thu khawp thap a, kan naupangte zingah rethei zual deuh, tanpui ngai,
Krismas thawmhnaw lei sak ngai an awm em tih kan sawi khawm a. Kum tir
atangin khawl bawm kan siamah chuan kan neih ang tawk tawk, tam lua leh
tlem lua awm lovin kan thlak zel a, december a lo thlen meuh chuan a lo
tling khawm hnem ve hman viau thin a, naupang rethei deuhte kan naupang
zinga mi Krismas thawmhnaw kan lei sak thin a ni.
Chutia kan
thutkhawm takah chuan zirtirtu panga vel chu rawn dingin an pawla
naupang tanpui ngai nia an hriatte chu an rawn sawi chhuak sap sap hlawm
a, keipawh chuan ka rilrua riak reng ka pawla naupang pakhat
‘Jonathana’ chu ka sawi chhuak ve a. Mahse, ka hnunga thu chu a rawn
ding chhuak a, ‘‘Jonathana hi kan kawmthlang lama awm a ni a, a pa hi ka
hrechiang ve ang reng a, rui reng mai mi, zing kar atanga rui thin a ni
a. Kei chuan tanpui ngaiah ka ruat ve lo, a pa pawhin zu inna tur a nei
thei reng alawm’’ a rawn tih chuan ka phu deuh zawk a, midang pawh chu
an ngawi thap bawk a. Sawi leh mai tur ka hriat loh avangin kei pawh
chuan ngawih ka chuh zui ta a, ka mitthlaah chuan Jonathana hmel a lo
lang nghal a, zu heh mi tak mai, zing zing atanga rui thin pa a nei chu
vanduai ka tiin ka lo lainat ru hle a. Mahse, chutia intihrechiang taka
ka hnunga miin a rawn sawi takah chuan engmah ka sawi zui ngam ta lova,
midang pawh chuan an pawm tlang a ni ngei ang, an reh thapa, tanpui loh
chu kan ti tlang ta a ni.
AMAH JONATHANA
Jonathana hi
thingtlang atanga lo pem an ni a, kum laihawl vel atang Sande Sikul
rawn kai chauh a nih avangin an chhungkua chinchang ka hre lo hle a, an
in awmna ka hre lova, a nu leh pain eng hna nge an thawh thin pawh ka
hre lo. Kum tirah naupangho an in theuha tlawh chhuah ka neih lai khan a
lo la kal ve hman si lova, tlawh ila a tha ang ti reng chung siin ka
hman lo zel si nen, tlawh chhuah ka tum chhungin kum tawp kan thleng ta
der a.
A rawn kal tirh ni kha ka la hre reng, kan leader hian
a rawn hruai a, coat suit var, a hlui tawh avanga uk deuh khak tawh hi a
rawn ha ap a, pheikhawk buang, a chhuat chang hmel tak, a chhip a hlui
tawh avanga khawk nual tawh hi a rawn bun bawk a. Mak tak maiin naupang
thar e ti lo chuan a lo thlen ni atangin mikhual naupang tih a hriat loh
reng reng, naupang dang zingah chuan a tlei ve nghal em em mai a,
zawhna chhan hmasak loh hlau em emin a ding vat vat nghal bawk a. A
tirah chuan, ‘He naupangte chu a zakthei lo hmel reuh hle mai a’ ka ti
rilru nghe nghe a ni. Amaherawh chu kan inhrawn rei zel a, chutiang mi a
lo ni hauh lo, a nihna tak zawk chu, naupang harhvang tak, engkim hriat
tum leh tih chhin chak zek zek mi, a huna zak lo thei a lo ni reng zawk
a. Kum tawp lama naupang lian deuhho Bible chhiar leh tawngtaina kan
neih tir thin pawh, ‘‘Sir, ka ti ve thei ang em?’’ a ti a, kan tih tir
a, tha takin a ti ve mai a. Tum khat pawh, ‘‘I solo thei ang em?’’ ka
tia, a ‘‘Aw’’ a, a rawn zai ve leh hmiah mai bawk a. Chutiang khawpa
naupang tih nuam, fel em em mai, Sande Sikul a rawn kal china thulh ngai
miah lo, chawhnu naupang inkhawm kal pawh phur em em thin chuan pa,
zing kar atanga zu in thin a nei chu mak ka ti khawp mai a, ka rilru te
te chuan, ‘Nu fel tak a nei a ni phawt ang’ ka ti ta ringawt a. Tanpui
ngai ngei nia ka hriatna chhan pawh ka hmuh hmasak ber tuma a thawmhnaw
rawn hak bak thawmhnaw dang a hak ka la hmuh ngai loh vang a ni. Mahse, a
hrechiang zawk ten tanpui a tul lo an tih tlat avangin tihngaihna ka
tan a awm lova, ka thinlung erawh a dam thei thlawt lo.
CHHASS TAN KRISMAS PRESENT BAZAR
December ni 24 zingkar a ni a, ‘Chhun lamah mi an tam thei em mai,
zingkar mi thawl deuh laiin ka va bazar ve teh ang’ tiin ka thianpa ka
sawm a, a lo hman loh avangin keimahin ka kal ta a. Kum dangah chuan
Krismas dawn bazar hi ka tih ngai loh tawp a ni a, traffic jam nasa
lutuk te, motor park na tur chan loh avanga din rengte, mipui tam lutuk
tak mai bazar zimtea kan han innek nulh nulhte chu ka bazar peih lohna
tling thah an ni. Mahse, tun tum chu loh theih lova ka bazar a ngai
tlat, ka chhass thar nena hlim taka Urlawk zan hman dun a, a romantic
thei ang bera present pek ka duh ve miau tlat alawm.
Millenium Centre lamah ka kal hmasa a, eng ber nge ka lei ang tih pawh
hre chuang lovin hmeichhe thawmhnaw an zawrhna tawh phawtah chuan kan
tawngpawng luh ve ngawt zel a. Pheikhawk sang pui pui ho chu a man ka’n
zawt kual dan dan a, ka rin aia let hnih vel zelin a man a lo to a, a
man an sawi apiangin ka rilruah chuan ka pawisa ah zat a lo lang nghal
zel a. Lei mai tur ka hriat loh avang leh ka pawisa ah zat min ngaihtuah
pui hauh lova an thil zawrhte a man an chhiar avang chuan Millenium
Centre chu chhuahsanin Bazar Pui lam chu ka pan thla ta a.
Zingkar mah ni se, mi an lo tam ngang mai a, Zion Street chhuk thlaah
chuan thil lei tuma kal mek leh lei tawh inkhai bawr teuh mai te, thil
lei tawh, lei belh tum mek leh inhralh tam loh hlau taka awrphiar tawng
tawnga lo aute chu an ri nuaih nuaih a, keipawh chu pawisa ngah ber
menin ka’n meng lui ve a, miin an lo bawr laih laih tawhnaah chuan ka
tel ve thei zel a. Lei pawh tum lem lovin SALE tih awm tawh phawtnaah
chuan ka lut zel a, ‘‘Eng nge i duh le?’’ tia min lo chhawn chuan, ‘‘Duh
chawp tur ka zawng’’ ka ti nui tha a, an lawm lo hmel chu ka hmuh hmaih
bik lo, mahse, ka Duati tan chuan eng nge ka lei ang tih ka hre tlat lo
a ni.
MIN THLENG SAK LEH R’U
‘Vawkpui pawh a vah a
vah chuan ek thing a tawng nge nge’ an tih ang deuhin dawr pakhatah hian
hmeichhe bag an lo zuar teuh mai a, ‘Hei hi a that dawn hi’ ti rilru
chungin dawr nghaktunu chu ka thlantira, ka lei ta a. Muffler mawi tak
tak an lo zuar tel bawk a, chu nen chuan ka pack tir thlapa, hlawhtling
inti zetin leh zan lam mitthla rauh rauh chungin dawr atang chuan ka pen
chhuak ta a. Dawr ka pel fel awrh tihah chuan naupang tap deuh faih
faih ri ka hria a, chhak lama dawrte pakhat bulah hian nu pakhat berh ve
ang reng tak hian hmeichhe naupang, a fapa ni ngei tur hi a lo pawt kal
dar dar a, chu hmeichhe naupang chu a lehhawi tawk tawk a. A hawina lam
ka’n en chuan barbie lian pui pui mai an lo hun tlar tuarh chu a lo ni
a, ‘Hmeichhe naupang khan lei a ngen ang a, a nuin leina a nei lo a ni
ngei ang’ ka ti rilrua, chutih lai chuan ka mitthlaah Jonathana a lo
lang zawk a. Krismas thawmhnaw a lei ve tawh ang em le ? A pa kha rui
reng mahse, a nu tal chuan a ngaihsak ve ang chu maw tiin ka inngaihtuah
a.
Ka thil lei khai chung chuan ka bike dahna lam panin ka
chho a, chutih lai chuan ka Duati hmel reng ka mitthlaah a lang thei
tawh lo, present ka pek turte pawh chu phurna reng reng ka nei tawh lo.
Nichina hmeichhe naupang barbie ngena tap, a nuin a phal loh vang ni
hauh lova, pawisa a neih loh vang zawka khawngaih chung chunga a
kaihsawn tak mawlh mai chu ka rilruah a lian a. Ka bike awmna ka han
thleng, ka’n start a, tlan chhuah ka tum, mahse, ka tlanchhuak thei tlat
lo. Ka bike chu ka hung tha leh te te a, tichuan, ka thil lei chu ka
phawrh a, ka en vang vang a, ‘Duat, min ngaidam ang che, i tan present
pek tur che ka nei ta lo’ ka ti a, hmanhmawh zetin ka thil leina dawr
lam pan chuan ka tlan thla ta hlawk hlawk a, ka hmanhmawh luatah
tlangval pakhat phei chu ka su leng dawrh kha inthiam lo viau mahila ka
thinlungah thil awm kha a lian lutuk a, a khatliam em atin ni.
Dawrah chuan mi an lo awm nuaih nuaih a ni tih pawh hre chang tawh
lovin, ‘‘Ka pi, ka pi, min hrethiam teh u, hei hi khawngaih takin min
thleng sak leh teh u’’ ka zuk ti lut nghal buan buan a, midang awmve te
chuan mak tih hmel tak hian min lo en thap a, mahse, ka pawisa zo tawh
lo. ‘‘Engati nge? eng nge awmzia? Eng nge tha lo awm a, lei tawh chu a
thleng theih tawh hleihnem’’ an lo ti hmuk hmuk a. Mahse, thil awmziate
ka sawi hnu chuan tha takin pawisa min pe let leh a, kei pawh chuan hlim
nui khi vur vur chungin dawr chu ka chhuah san ve ta bawk a.
JONATHANA TE IN LAM PANIN
Darkar hnih hnuah chuan ka racksack chhunga naupang thawmhnaw kim
biai, kamis, kekawr, pheikhawk leh jacket nen chuan Jonathana te in
zawng chuan ka kal fua fua a. An in awmna lai nia min hrilh lam chu
panin step chhuk deuh, zim zet maiah chuan muangchangin ka zawh thla a.
Step tawp ka thlen chuan assam type in lian vak lo hi a lo ding a, a
kawl zawl zimteah chuan naupangho infiam vel hi an lo ri laih laih a.
Jonathana a awm ve ringin ka’n en kual a, a lo awm lova. Jonathana te in
a nih ngei ringin chu in chu kawk pahin ‘‘Hei hi Jonathana te in a ni
em?’’ tiin naupangho chu kan zawt a, ‘‘Aih ni lo, khu khu’’ an tih chuan
ka phu deuh zawk. Chu in hnuaia Jonathana te in tia an kawh chu a zim
hle tih a hriat nghal theih mai a, a lan dan mai phei chuan ar vulhna a
ang hle zawkin ka hria. Ka zuk thlir a, a reh thiap a, inchhunga awm an
awm hmel loh hlein ka hria. An awm loh hmel ema ka hriat avang chuan
naupangho hnenah chuan, ‘‘Anmahni hi an awm em?’’ ka’n ti leh a,
naupangho chuan min ngaihsak lo tlang khawp mai a, ka zawhna chu
ngaithla pawh an awm lo. An zinga lian ber chu ka pan hnaia, ‘‘Jonathana
te khu an awm em?’’ tiin hmaichhanah ka’n zawt leh ngat a, ani chuan,
‘‘Ka hre lo, Nu Mali chuan khi lai kawngpuiah khan chawhmeh a zuar
thin’’ a ti a. Chu veleh rang zetin kawngpui lamah chuan ka tlan chho
nghal vat a, kawngpui sira nuho chawhmeh zuara lo thu tlar leh thilh
hralh tur buka lo buai phar phar ho chu ka han hmu nghal mai a.
Nu pakhat hnenah chuan, ‘‘Tu ber hi nge Nu Mali?’’ kan han ti ringawt
a, ‘‘Eng nge ni ta ? Zing lamah khan a rawn thu ve reng a, a lu a nawm
loh thu a sawi a sawi a, ‘Haw rawh, kan lo ven sak ang che’ kan tia, a
haw ta a nih kha, hei hi a thutna a nia’’ tih pahin chu nu chuan Nu Mali
thutna ruak chu a kawk a, tumbu tlem leh zawngtah mu chang tawh, a dum,
khehsa tlem a lo let phang a. ‘‘Ka pi, inah a haw i tia mi?’’ ka’n ti
leh a, ‘‘Aw, a fapa pawh kha a awm reng a, an haw dun ta a nih kha’’ a
ti a. Lawmthu pawh sawi hman lovin hmanhmawh ang reng takin ka tlan let
thla leh a, step chhukah chuan ka pen thla zawt zawt a.
Chu in
reh deuh thiap, a bang rangva a pin, a kawngkhar pawh rangva khar khat
ang chi chu ka zuk thlen chuan inchhung lama thawm a awm leh awm loh
ka’n ngaihtla te te phawt a, thawm hriattur a awm hauh lo. Dim ang reng
takin kawngka chu ka kik a, thawm a rawn ri deuh dat a, a reh leh a, ka
kik nawn leh, reilote chu thawm a reh a, kik nawn leh ka tum lai tak
chuan kawngkhar chhunglam chu a rawn ri rak a, a rawn inhawng ta.
Jonathana ngei mai chuan a rawn hawng chu niin, min hmu chu a phu chiang
kher mai.
‘‘I nu te an awm em?’’ ka’n tih chuan, ‘‘Aw, awm
e, lo lut rawh Sir’’ a ti a, ka lut ve nghal a. Inchhung ka’n lut chu a
thim ang reng khawp mai a, an tukverh hman chu thingzai phek ang chi a
nih avangin an khar tlat bawk si a, eng rawn lut tur a awm mang lo a ni.
Pen nga pawh ka pen lut hman lo ang tih chuan khum a lo awm nghal a, tu
emaw hi a lo mu a, a khuh deuh bar bar bawk a. ‘A nu a ni ngei ang’ ka
tih rilru lai chuan ‘‘Mama, tu nge ni?’’ a rawn ti chhuak a, Jonathana
chuan, ‘‘Nu, hei kan Sir a lo kal a’’ a ti a. Ka rilruah chuan, ‘Awi ka
rei leh...naupang rethei, i nu chuan damlo chung chungin eitur neih loh
hlauin chawhmeh a zuar a, mahse, a tlin ta ngang lova, tunah in lamah mu
in he in thim rik rek chhungah hian khawhar takin nangmah chauhin i awm
pui chu a ni si a le, mite zawng hlim leh phur em emin Krismas an
urlawk a, hman nawm loh hlauin an phe suau suau a, thawmhnaw nalh tha
tha leh man to pui pui an lei laiin nang erawh i nu damlo awmpuiin, i
thiante zingah pawh infiam ve thei lovin i awm chu a ni si a..’ ka ti a,
ka khawngaih em avangin ka rilru chu a rum deuh kawk hial a ni.
KRISMAS DIK TAK KA HMANG VE TA
‘‘Ka pi, Sande Sikula an Sir ka nia, rawn tlawh che u hi ka tum fo a,
mahse, ka hman lo em a ni, kha i dam nange? A va zia lo em?’’ te ka’n ti
ve luam a, ‘‘Jona, ka bulah hian lo kal lawk teh’’ tih pahin ka bag
chhunga ka thawmhnaw lei ho chu ka phawrh ta a. Ka thil phawrh lai chu
Jonathana chuan mit khap lo lek hian min lo en reng a, ‘‘Lo kal teh’’ ka
tih pawh chuan a dinna ngaiah a la ding ta reng a. A nu damlo inkhuh
hlun pawh chu ka che velah chuan thei leh thei lo hian a rawn inbeng
kang a, an chhuatlaia ka thilphawrh chu mak an tih dun hmel kher mai.
‘Jona, hei hi i ta tur a nih hi’ ka ti a, ‘‘Sir, ka ta tur maw...??? A
vai hian ka ta tur maw...???’’ a mitmeng chu a hlim tak zet a ni tih
hriat tak hian a de ser ser thei hialin ka hria, a hmela lawmna lo lang
chhuak chu a va mawi ngai em. A nu lam ka hawi, engmah a sawi thei lo, a
biangah chuan mittui a luang ngiai ngiai a, a natna avanga mittui tla a
ni lo tih ka chiang khawp mai. Keimah ber zawk chu ka hnuk a ulh, ka
lung a chhia, an inchhung zim tak thim ruih mai chu lawmna zam vel
avangin a rawn eng tial tial hian ka hre hial a.
Jonathana chu
a thawmhnaw ka lei sak ho nen chuan kan thuam a, a pheikhawk hrui ka
suih sak laite chuan a nu chuan aw tham deuh ruai hian, ‘‘Lalpa chu
fakin awm rawh e, Pathian hi a va tha tak em. Mate, nizana kan tawngtai
dun hnua ‘Pathianin min pe mai ang’ tia ka hrilh che kha i la hria em?
Isua hi a fel teh e tiraw mate’’ a lo ti mial mial a. Tichuan, a jacket
ka’n haktir leh a, a lo inhmeh em em mai lehnghal a. ‘‘Mate, lo kal hnai
teh, ka lo en teh ang che.... Awiii..mate i va han mawi em em. Khawimaw
hnung lam...hma lam..’’ a ti mawlh mawlh a. A nu damlo na tak, peih leh
peih lova rawn tho kang ar ar hmaa lungawi em ema Jona inher kual vel
tluka hmuhnawm kha ka piantirh ata ka mit hian a la hmu ngai lo.
‘‘Tlangval, i chungah kan va lawm tak em, engtin nge lawmthu kan sawi
ang, engtia sawi tur...’’ a tih lai chuan, ‘‘Ka pi, lawmthu sawi tur
zawk chu keimah hi ka ni e, i fapa Jona vangin Krismas dik tak hei ka
hman ve theih phah dawn a, keimah hi ka lawm tak zet zawk a ni’’ ka ti
a, sawi tur dang pawh ka hre tawh bik lo, ka rilru tak tak ka sawi a ni,
ka thinlung takin ka lawm a, hei hi Krismas dik tak ka hman vawi khatna
a lo ni reng tih tun hnu hian ka hre chhuak ta bawk.
Stepa
ka kal chhoh laite chuan ka zuk lehhawi thla leh thin a, ka thinlung chu
hlimna in a khat a, chu in chhe te chu in dang zawng zawng aiin ka
thinlungah chuan a ropui kumkhua reng tawh ang. Zan lamah ka Duati
present tur ka neih tak loh pawh chu pawi tihna reng reng ka nei lo.
‘Duat, Krismas present pek tur che tunah chuan ka nei ta lo, engmah ka
rawn ken lo che tih i hriat chuan i down rawih mai thei. Mahse, present
ka rawn ken theih lohna chhan ka hrilh hunah che chuan min lawmpui ve
ngei ang tih ka ring e, nangpawh ni la, ka tih ang hi i tih ve ngei ka
ring hial a ni. Duat, he thil hote ka tih avanga ka hlimna leh lawmna hi
khawvela engthil mahin tunah tak hi chuan ka thleng phal lo. Duat, min
hmangaih tiraw? Min hmangaih chuan ka hlimna i duh ngei ka ring e, i duh
ang takin hlimna ka chhar asin. Tunah chuan lehkhamawia tuam chi
Krismas present ni lo hlimna present tur chu ka nei a nia’ tiin ka
Duati chu ka rilru ngaihtuahna hmang chuan ka be mawlh mawlh a.
No comments:
Post a Comment